Om oss
Vi er nå i vårt 32. år som importør av øl og cider i Norge!
I løpet av disse årene så har vi lansert mange produkter som har blitt markedsledere i sine segment og vår produkt portfolio har vi endret i takt med endringene som har skjedd i markedet. I dag har vi vårt største sortiment noen sinne og et bredt og spennende utvalg som dekker de fleste behov av hva et serveringsted behøver.
Vi relanserte vår cider høsten 2020. Det er fire smaksvarianter og cideren produseres i England. De er av den halvtørre typen, som de fleste foretrekker. Samme år inngikk vi et samarbeid med Beavertown Brewing Comp. fra England, som brygger mye godt øl.
Vi ha også for første gang i vår historie innledet et samarbeid med et Norsk Microbryggeri, Eik og Tid, som har sin spesialitet i å brygge fantastisk godt surøl.
Vi ser at det blir flere og flere asiatiske/japanske restauranter med meget høy profil og fantastisk mat, og da er det viktig at også drikkevarene passer i konseptet. Her kan vi tilby flere asiatiske øl, samt flere varianter med sake.
Vi gir gjerne forslag til en total samarbeidsavtale hvor våre produkter er majoriteten av det man tilbyr sine gjester, og gjennom vårt selskap Mission Wine & Spirits AS kan vi også tilby mange interessante produkter innen vin og sprit.
Våre nyeste produktkataloger kan fås ved henvendelse til oss. Her vil man se hvilket fantastisk produktutvalg som er samlet i to selskaper.
Flere driver i dag kjedevirksomhet i flere land i Norden, og vi kan da informere om at vi gjennom våre selskaper i Sverige, Finland og Danmark kan tilby totalavtaler på tvers av landegrensene.
Geir Erevik
Daglig leder
En «HALVLITER» - Nei takk!
Dette begrepet er heldigvis på vei til å forsvinne i mange byer, og at vi da slipper å høre dette når vi er ute på bar, pub eller restaurant for å nyte en øl, er en fornøyelse. For det er nettopp det å nyte en god øl vi er ute etter, og man bestiller det man ønsker ved navn på produktet.
Vi har et bredt utvalg av øl, nettopp fordi det finnes så mange ulike smaksvarianter. Noen passer perfekt til å nytes iskaldt med en fin skumtopp i et stettglass på en varm sommerdag, andre passer som en aperitiff, noen passer utmerket godt til ulike matretter og flere passer å nyte på en kald vinterkveld i stedet for et glass vin. Her er det øl for enhver smak.
Vi har i den senere tid heldigvis sett en stor interesse for å ha et mangfold av øl hos stadig flere puber og barer. Takk til alle Micro/Craft bryggerier i inn og utland som har bidratt til hva vi har jobbet med i hele 31 år, nemlig å få øl-interessen opp blant nordmenn.
Vi skal fortsette vår jobb med å finne de beste øl fra alle kanter av verden, tilføre dette til det norske markedet, både til serveringsbransjen, dagligvare og Vinmonopolet.
Den perfekte kombinasjonen
Kombinasjonen mat og riktig drikke til, har lenge vært et tema som opptar mange. Vi ser her at vinen har fått en stor fordel der øl nærmest er glemt.
I forbindelse med utviklingen det har vært på øl de siste årene og interessen for det mangfold som finnes, ser man også at flere føler viktigheten av å fremføre denne kombinasjon av øl og mat – også i sine menyer. Her har vi Kirin fra Japan som er brygget for å være det perfekte øl til sushi. Til skalldyr og kokte blåskjell passer flere av våre belgiske øl. San Miguel, lyst og lettdrikkelig, men likevel med en liten beskhet, passer utmerket til spanske tapasretter av både kjøtt og fisk. De belgiske Boon produktene, som er Lambic-øl av høyeste kvalitet, har vi gleden av å tilby i tre varianter; Geuze, Framboise og Kriek. Ølet blir tappet på 37,5 cl flasker med Champagne kork, etter at de er lagret i 2 år på gamle eikefat. Passer perfekt som en apéritif, eller bare som en kald nytelse istedenfor et glass vin.
Dagligvare og Vinmonopolet – Ølutvalg
Vi ser at noen dagligvarekjeder har sett behovet og viktigheten av å tilby sine kunder et bredt og spennende utvalg av god drikke i form av ulike typer øl. Flere av disse ser en markant økning i salget, samt tiltrekker seg også en målgruppe som ofte er villig til å betale litt mer for kvalitetsprodukter.
Vi tror løsningen for å få den beste og mest suksessfulle drikkevareavdeling, er å gi bedre plass til ulike importøl der avansen også ofte er høyere. Vi håper de som ennå ikke har sett at det er endringer på gang i det norske folks drikkevaner, vil innse dette i løpet av kort tid, for så å utvide sitt utvalg for sine kunder.
Vinmonopolet har også nå økt bra i antall ølsorter i deres butikker, her finnes mye bra som ikke kan selges i dagligvare på grunn av alkoholstyrken.
Avgiftspolitikk
Vi er på verdenstoppen når det gjelder alkoholavgifter, der myndighetene øker avgiftene med 3 - 7 % hvert år. Myndighetene ser i mange sammenhenger til Sverige for å få ideer om sine avgjørelser hva gjelder avgifter og annet, men dessverre har man ikke sett dette når det gjelder alkoholpolitikk. Sverige har kun økt sine avgifter med 3 % de siste 6 år. Man anslår at rundt 50 % av all alkohol konsumert i Norge ikke er kjøpt i norske forretninger, og da kan man vel undre seg litt om ikke denne avgiftspolitikken har gått litt for langt.
Takk til våre kunder
Vi ønsker å takke alle våre kunder, som i samarbeid med oss, har vist hvilket vekstpotensial internasjonale ølmerker har. De har også med dette gitt oss muligheten til å bli den ledende importør av øl i Norge.
Vi har ingen planer om å slå oss til ro med dagens vareutvalg. Forandringen i markedet må sees på som en stadig pågående prosess som aldri stopper, og vi skal fortsette å smake oss gjennom nyheter som kan introduseres på det norske marked i tiden som kommer.
Helge Olsen
Markeds- og salgsansvarlig