Om oss

 

Vi har nå passert vårt 25. år som importør av øl og cider i Norge når vi nå tar fatt på 2018.

Vi håper og tror dette vil bli et interessant år med flere nye produkter der vi også ser en større interesse for at Horeca kunder er villig til å velge nye spennende tankøl som vi tilbyr på San Miguel og LAGER 63.
Vi har også utvidet vårt cidersortiment med flere spennende varianter fra blant annet to av de største produsentene i England, Westons Cider og Aston Manor.  I tillegg kommer vi til å få noen spennende craftcider fra USA og Frankrike i løpet av året.

Etter at vi i januar i år startet med det kinesiske ølet Tsingtao i tre ulike SKU`s har vi satt enda mer fokus på å tilby et bredt utvalg øl, vin og sake til det asiatiske restaurantmarkedet.  Vi ser her at det blir flere og flere asiatiske/japanske restauranter med meget høy profil og fantastisk mat, og da er det viktig at også drikkevarene passer i konseptet.

Vi har de siste månedene utvidet og justert vårt vareutvalg innen øl, cider, vin og brennevin. Dette gjør at vi i dag kan tilby et bredt utvalg drikke innenfor disse produktkategoriene gjennom Brewery International AS og Mission Wine & Spirit AS. Vi gir gjerne forslag til en total samarbeidsavtale der våre produkter er majoriteten av det man tilbyr sine gjester.
I løpet av 2018 er det besluttet at vi skal utvide med flere interessante alkoholfrie produkter. Her kommer flere varianter som er i tiden for hva som er nytt og aktuelt, og der noen passer inn i den helsetrenden vi ser nå hvor produkter har en funksjon og skal være økologisk, vegansk, glutenfri, m.m.

Vår nyeste prisliste er nå ferdig trykt og kan fås med henvendelse til oss.  Her vil man se hvilket fantastisk produktutvalg som er samlet i to selskaper.
Flere driver i dag kjedevirksomhet i flere land i Norden og vi kan da informere om at vi gjennom våre selskaper i Sverige, Finland og Danmark kan tilby totalavtaler på tvers av landegrensene.

Vi ønsker alle våre samarbeidspartnere all suksess i 2018 og vi håper på et hyggelig samarbeid med dere alle!

geir3
Geir Erevik
Daglig leder

EN «HALVLITER»  -  NEI TAKK !

Dette begrepet er heldigvis på vei til å forsvinne i mange byer, og at vi da slipper å høre dette når vi er ute på bar, pub eller restaurant for å nyte en øl er en fornøyelse. For det er nettopp det å nyte en god øl vi er ute etter, og man bestiller det man ønsker ved navn på produktet.

Vi har et bredt utvalg av øl, nettopp fordi det finnes så mange ulike smaksvarianter. Noen passer perfekt til å nytes iskaldt med en fin skumtopp i et stettglass på en varm sommerdag, andre passer som en aperitiff, noen passer utmerket godt til ulike matretter og flere passer å nyte på en kald vinterkveld i stedet for et glass vin. Her er det øl for enhver smak.

Vi har i den senere tid heldigvis sett en stor interesse for å ha et mangfold av øl hos stadig flere puber og barer. Takk til alle Micro/Craft bryggerier i inn og utland som har bidratt til hva vi har jobbet med i over 25 år, nemlig å få ølinteressen opp blant nordmenn. De siste to årene har det vært en formidabel utvikling av nye norske microbryggerier, og vi ser at det her kan nærme seg en overetablering om ikke lenge. Vi skal fortsette vår jobb med å finne de beste øl fra alle kanter av verden, å tilføre dette til det norske markedet, både til serveringsbransjen, dagligvare og Vinmonopolet.

Den perfekte kombinasjonen

Kombinasjonen mat og riktig drikke til, har lenge vært et tema som opptar mange. Vi ser her at vinen har fått en stor fordel der øl nærmest er glemt.

I forbindelse med utviklingen det har vært på øl de siste årene og interessen for det mangfold som finnes, ser man også at flere føler viktigheten av å fremføre denne kombinasjon av øl og mat – også i sine menyer. Her har vi Kirin fra Japan som er brygget for å være det perfekte øl til sushi. Til skalldyr og kokte blåskjell passer flere av våre belgiske øl. San Miguel, lyst og lettdrikkelig, men likevel med en liten beskhet, passer utmerket til spanske tapasretter av både kjøtt og fisk. De belgiske Boonproduktene, som er Lambic-øl av høyeste kvalitet, har vi gleden av å tilby i tre varianter; Geuze, Framboise og Kriek. Ølet blir tappet på 37,5 cl flasker med Champagne kork, etter at det er lagret i 2 år på gamle eikefat. Passer perfekt som en apéritif eller bare som en kald nytelse istedenfor et glass vin.

Dagligvare – ølutvalg

Vi ser at noen dagligvarekjeder har sett behovet og viktigheten av å tilby sine kunder et bredt og spennende utvalg av god drikke i form av ulike typer øl. Flere av disse ser en markant økning i salget, samt tiltrekker seg også en målgruppe som ofte er villig til å betale litt mer for kvalitetsprodukter.

Vi tror løsningen på å få den beste og mest suksessfulle drikkevareavdeling, er å gi bedre plass til ulike importøl der avansen også ofte er høyere. Vi håper de som enda ikke har sett at det er endringer på gang i det norske folks drikkevaner vil innse dette i løpet av kort tid, for så å utvide sitt utvalg for sine kunder.

Avgiftspolitikk

Vi er på verdenstoppen når det gjelder alkoholavgifter, der myndighetene øker avgiftene med 3–7 % hvert år. Myndighetene ser i mange sammenheng til Sverige for å få ideer om sine avgjørelser hva gjelder avgifter og annet, men dessverre har man ikke sett dette når det gjelder alkoholpolitikk. Sverige har kun økt sine avgifter med 3 % de siste 6 år. Vi vet også at Systembolaget på grensen til Norge ikke medregnes i Svenskenes forbruk, så man kan forstå hvor mye Nordmenn handler der. Man anslår at rundt 50 % av all alkohol konsumert i Norge ikke er kjøpt i norske forretninger, og da kan man vel undre seg litt om ikke denne avgiftspolitikken har gått litt for langt. En liter øl (4,7%) har i 2016 en avgift på hele kr. 21,29 pr. liter – den samme avgift i Sverige er kr. 7,80 pr. ltr. Man kan gå på Systembolaget å kjøpe en flaske San Miguel til kr. 14,90 pr. fl., og på. Vinmonopolet må man betale kr. 29,40 pr. fl. Det kan sies mangt om hvorvidt norsk alkoholpolitikk er riktig eller galt med tanke på å begrense forbruket, men den diskusjonen skal vi overlate til andre å gå inn på.

Takk til våre kunder

Vi ønsker å takke alle våre kunder, som i samarbeid med oss, har vist hvilket vekstpotensial internasjonale ølmerker har. De har også med dette gitt oss muligheten til å bli den ledende importør av øl i Norge.

Vi har ingen planer om å slå oss til ro med dagens vareutvalg. Forandringen i markedet må sees på som en stadig pågående prosess som aldri stopper, og vi skal fortsette å smake oss gjennom nyheter som kan introduseres på det norske marked i tiden som kommer.

helge_namnteckning1

Helge Olsen
Markeds- og salgsansvarlig

Nyhetsbrev

Ønsker du vårt nyhetsbrev? Meld deg på her.

  • BMP Group

Norge

  • Christiania Bryggeri AS
  • Mission Wine & Spirit AS

Sverige

  • Brewery International Sweden AB
  • Mission Wine & Spirit AB
  • Ghost Brewery

Danmark

  • Premium Beer Import ApS

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) til å forbedre brukeropplevelsen å samle inn anonyme besøksstatistikk. Ved å bruke vår nettside, samtykker du til bruk av informasjonskapsler. Jeg aksepterer